Η ευρωπαϊκή Ενωση χτυπήστε Meta, μητρική εταιρεία του Facebook, Instagram και WhatsUp, με εντολή που αλλάζει την ιστορία να αναστείλει τις μεταφορές δεδομένων στις ΗΠΑ τη Δευτέρα. Η παραγγελία συνοδεύεται από πρόστιμο 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ—περίπου 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια—το μεγαλύτερο πρόστιμο που έγινε ποτέ βάσει του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων της Ευρώπης (GDPR).
Τον Απρίλιο, η Meta είπε στους επενδυτές ότι ο κίνδυνος μιας επικείμενης απόφασης περί απορρήτου στην ΕΕ θα μπορούσε να κοστίσει στην εταιρεία το 10% των παγκόσμιων διαφημιστικών εσόδων της. Η εντολή δίνει στη Meta έξι μήνες για να σταματήσει να επεξεργάζεται τους Ευρωπαίους προσωπικά δεδομένα στις ΗΠΑ και στο διαγράψτε οποιαδήποτε τέτοια δεδομένα έχει ήδη αποθηκευτεί σε κέντρα δεδομένων των ΗΠΑ.
«Το EDPB διαπίστωσε ότι η παράβαση της Meta IE είναι πολύ σοβαρή, καθώς αφορά μεταφορές που είναι συστηματικές, επαναλαμβανόμενες και συνεχείς», δήλωσε ο Andrea Jelinek, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Προστασίας Δεδομένων (EDPB), σε μια δελτίο τύπου. «Το Facebook έχει εκατομμύρια χρήστες στην Ευρώπη, επομένως ο όγκος των προσωπικών δεδομένων που μεταφέρονται είναι τεράστιος. Το άνευ προηγουμένου πρόστιμο είναι ένα ισχυρό μήνυμα προς τους οργανισμούς ότι οι σοβαρές παραβάσεις έχουν εκτεταμένες συνέπειες».
Η Meta ανέφερε σε δήλωσή της ότι σχεδιάζει να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης και ότι «δεν υπάρχει άμεση διακοπή του Facebook στην Ευρώπη». Τα επίμαχα δεδομένα: ονόματα, email, Διευθύνσεις IP, μηνύματα και τοποθεσία.
«Δεν πρόκειται για τις πρακτικές απορρήτου μιας εταιρείας – υπάρχει μια θεμελιώδης σύγκρουση δικαίου μεταξύ των κανόνων της κυβέρνησης των ΗΠΑ για την πρόσβαση στα δεδομένα και των ευρωπαϊκών δικαιωμάτων απορρήτου, την οποία οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής αναμένεται να επιλύσουν το καλοκαίρι», έγραψε ο Meta σε ανάρτηση Δευτέρα.
Για χρόνια, οι ειδικοί αμφισβήτησαν εάν η ΕΕ θα επιβάλλει πραγματικά τα ιδανικά στους σαρωτικούς κανόνες περί απορρήτου GDPR. Η διαταγή της Δευτέρας είναι απόδειξη ότι η ΕΕ εννοεί τις επιχειρήσεις.
Το EDPB είναι μια πιο σκληρή ενημέρωση για το α πρόστιμο προτείνεται πίσω τον Ιανουάριο. Το νομικό επιχείρημα, ουσιαστικά, είναι αυτό Meta και άλλες εταιρείες δεν μπορεί να σας αναγκάσει να συμφωνήσετε με τη συλλογή δεδομένων στους όρους υπηρεσίας τους. Εάν αυτή η λογική ισχύει, θα μπορούσε να σημαίνει το τέλος ορισμένων ειδών στοχευμένης διαφήμισης. Ένα πράγμα είναι βέβαιο: οι πολίτες της ΕΕ θα δουν ακόμη περισσότερα αναδυόμενα παράθυρα που ζητούν συναίνεση διαδικτυακή παρακολούθηση από ό,τι κάνουν ήδη.
Η Meta και άλλες μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες θέλουν να λένε ότι οι άνθρωποι προτιμούν τις «σχετικές» (γνωστές και ως στοχευμένες) διαφημίσεις, αλλά όταν πλαισιώνεις την ερώτηση στο πλαίσιο του απορρήτου και της διάχυτης συλλογής δεδομένων, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν συμμετέχουν. Εάν η Meta και το υπόλοιπο Διαδίκτυο αναγκαστούν να λάβουν ουσιαστική συγκατάθεση για τη συλλογή δεδομένων, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε θάνατο στοχευμένων διαφημίσεων στην ΕΕ εξ ολοκλήρουμια από τις μεγαλύτερες αγορές διαφημίσεων στον κόσμο, στροφή το επιχειρηματικό μοντέλο του Ιστού στο κεφάλι του.
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι οι εταιρείες δεν θα βρουν τρόπο να διατηρήσουν το status quo χωρίς απόρρητο. Οι πιο φιλικές προς τις επιχειρήσεις ΗΠΑ εργάζονται σε ένα πλαίσιο που θα επιτρέπει αυτού του είδους τη μεταφορά δεδομένων χωρίς να παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία περί απορρήτου.
Η απόφαση της ΕΕ εντάσσεται σε μια ευρύτερη τάση. Εισερχόμαστε σε μια νέα εποχή απορρήτου που θα μπορούσε τελικά να κυριαρχήσει σε πολλές από τις χειρότερες παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής του Διαδικτύου. Αλλά με ένα κενό τρύπα όπου θα έπρεπε να είναι οι νόμοι περί απορρήτου των ΗΠΑ, η μάχη δεν έχει τελειώσει ακόμα.
Πηγή: techwar.gr